Technologie w szkole: smartfony na lekcjach

  • Kategoria: Inne
  • Opublikowano: czwartek, 25 kwiecień 2019 18:24
  • Super User
  • Odsłony: 721

adult blond caucasian 1061580Moja koleżanka pracuje w szkole i uważa, że nowoczesne technologie tylko przeszkadzają w nauczaniu. A ja się z nią nie zgadzam! Tak zwana „współczesna młodzież” elektronikę - internet i telefony komórkowe - traktuje już niemal jak powietrze. Obcują z nimi w gruncie rzeczy odkąd pamiętają i trudno im wyimaginować sobie świat, w którym byliby ogołoceni z tych spraw. Możemy próbować z tym wojować, zakazywać używania internetu czy ukrywać smartfony, ale to wojna z góry skazana na przegraną. Dużo korzystniej wykorzystać nowe technologie w przeprowadzaniu zajęć i pokazać podopiecznym, że smartfony to nie tylko zabawa, lecz są w stanie okazać się pożyteczne w nabywaniu informacji. Niżej kilka zarysów lekcji z wykorzystaniem smartfonów. Jak najbardziej można z nich skorzystać także i w domu, odpowiednio angażując dzieci.

Nauka wyszukiwania informacji

Dzisiaj wiedza pamięciowa nie jest aż tak niezbędna jak wcześniej. Nie mamy potrzeby wiedzieć, kiedy przyszedł na świat Władysław SIkorski, gdyż w każdej chwili mamy możliwość to sprawdzić przy użyciu telefonu i aplikacji z wikipedią (w 1881 roku). Odnosi się to do również wielu innych spraw.

Przygotuj więc swoim uczniom quiz z wiedzy ogólnej (kto rządzi na Kubie? Nie jest to Raul Castro) i pozwól im na posługiwanie się telefonami. W taki sposób dzieci nauczą się stawiać odpowiednie pytania przy szukaniu informacji (co zresztą staje się coraz łatwiejsze) oraz dowiaduja się, jak robić skuteczny reasearch. Nauczą się też konkretnych rzeczy - jest duża szansa, że wyszukane własnoręcznie dane zostaną w pamięci na dłuższy czas niż te wykute z podręczników.

Współczesna gra na orientację

Gdy nasza generacja bawiła się w podchody, zaznaczaliśmy znaki kredą na chodniku lub gałęzią na piasku. Dzisiaj młodzież może zagrać w inny sposób. Pierwszy zespół wychodzi i przesyła kolejnej grupie fotografie miejsc, które trzeba rozszyfrować i wyszukać. Można też wskazać konkretne lokalizacje, które dzieci powinny znaleźć przy użyciu aplikacji z mapą i GPS. Przy sposobności można pokazać im alternatywne sposoby odnajdywania trasy (w końcu nie w każdym miejscu dysponujemy zasięgiem) i nauczyć nawigacji w przestrzeni.

america analysis cellphone 926987Kiedy takie lekcje uskutecznimy w mieście, możemy wykorzystać je do poszerzenia wiedzy o historiimiejscowej. Przygotowujemy ważne dla okolicy zabytki i w każdym z nich przygotowujemy zagadnienie, którego celem będzie przekazanie kluczowej dla dzieci wiedzy dotyczącej ich rejonu. I tutaj można wykorzystać elektornikę: niech uczniowie szukają informacji w sieci.

Aplikacja do zadań domowych

To akurat bardziej skomplikowana sprawa. Ta inicjatywa wymaga nakładu finansowego, znajomości języków kodowania albo... kogoś, kto zechce pomóc. Przygotuj aplikację z opcją układania testów. Zaplanuj z młodzieżą, że raz na wyznaczony czas będą otrzymywać przypomnienie o nowym zadaniu - to będą ich prace domowe. Spożytkuj też ideę grywalizacji i zaoferuj zdobywanie punktów. Przed zakończeniem semestru zróbcie podsumowanie wyników i wręcz nagrody najlepszym. Formę nagród warto wyznaczyć wspólnie z uczniami przy ustalaniu zasad rozgrywki. Dobrze też pomyśleć o nagrodzie dla całej klasy, by poza rywalizacją wypełnianie zadań było także elementem łączącym klasę.

Smartfony nie muszą spędzać snu z powiek belfrom. Wręcz przeciwnie: są w stanie nam doskonale służyć, ale nie możemy uważać ich za wroga. Właściwie wykorzystane pozwolą nam osiągać godne pozazdroszczenia sukcesy.